NEW ORGANIZATION OF PASSENGER COMMUNICATION BETWEEN MOSCOW AND ST.-PETERSBURG AND ITS IMPACT ON THEIR TRANSPORT ACCESSIBILITY
Abstract
Transformation of passenger transportation by different transport means which took place inRussiaduring the 2000-ies was the most pronounced for the communication betweenMoscowand St.Petersburg. Therefore this could be regarded as a first stage of more profound changes in the territorial organization of passenger transportation inRussia. The analysis of transformation of the transport accessibility forMoscow— St.-Petersburg direction allows identification of new forms of communication, i.e. low-cost air transportation and high-speed railway service, as well as the changes in passenger traffic. The latter are due to both people needs under the expanding economic exchange between the “capitals” and the increasing commuter flows and the growing offer of transportation services whipping up the demand. Causes of the transformation and the first results in terms of the transport accessibility of the territory under study are discussed. The core of the study is the transport accessibility represented in both time and money aspects.
References
1. Бугроменко В.Н. Транспорт в территориальных системах. М.: Наука, 1987. 112 с.
2. Гольц Г.А. Транспорт и расселение. М.: Наука, 1971. 248 с.
3. Государственный комитет статистики. Показатели величины прожиточного минимума. URL: http://www.gks.ru/gis/tables/UROV-6.htm (дата обращения: 10.12.2012).
4. Дубовик В.О. Методы оценки транспортной доступности территории // Региональные исследования. 2013. № 4. С. 11—18.
5. Заварзин И.В. Организация речных пассажирских перевозок в регионах с ограниченной транспортной доступностью: Автореф. канд. дисс. Н. Новгород, 2012.
6. Интернет-сайт Национальной системы скоростного движения. URL: http://speedrail.ru/scm_in_russia/peregrine/(дата обращения: 01.10.2012).
7. Куратова Э.С. Методология экономической оценки товарообменных процессов для целей совершенствования пространственной организации транспорта: Автореф. канд. дисс. М., 2010.
8. Ляшенко Е.В., Уваров А.В. Возможности формирования “бюджетных” авиаперевозок в России (на примере Московского авиационного узла) // Территориальная организация общества и управление в регионах: Мат-лы Всеросс. науч.-практ. конф. 22—24 марта 2007 г. Ч. 1. Воронеж, 2007. С. 68—74.
9. Результаты Всероссийской переписи населения. URL: http://www.perepis-2010.ru/ (дата обращения: 01.10.2012).
10. Транспорт в России: Стат. сб. М.: Государственный комитет Российской Федерации по статистике, 2005. 198 с.
11. Транспорт в России: Стат. сб. М.: Государственный комитет Российской Федерации по статистике, 2007. URL: http://www.gks.ru/bgd/free/B07_55/Main.htm (дата обращения: 12.10.2012).
12. Транспорт и связь в России: Стат. сб. М.: Государственный комитет Российской Федерации по статистике, 2005. 198 с. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/publications/catalog/3e4fc4004e3423529616fe18bf0023dd (дата обращения: 12.10.2012).
13. Хауке М. О. Пригородная зона большого города. М., 1960.
Review
For citations:
Lyashenko E.V. NEW ORGANIZATION OF PASSENGER COMMUNICATION BETWEEN MOSCOW AND ST.-PETERSBURG AND ITS IMPACT ON THEIR TRANSPORT ACCESSIBILITY. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 5, Geografiya. 2014;(3):30-34. (In Russ.)